Reklama

#HAPPYLIFE

01.04.2019

Hejt? My mówimy nie!

Hejt? My mówimy nie! fot. instagram.com/fahdesss

Marta Rożniecka

Reklama

Hejt, hejt, hejt... wszechobecny hejt w internecie. Każdy twórca, który udostępnia swój wizerunek jest narażony na nienawiść, złośliwe komentarze i dezaprobatę. Niestety nie tylko gwiazdy, influencerzy i youtuberzy stykają się z tym zjawiskiem. Według raportu EU Kids Online 2018 Polska, Global Dignity 2016, uznaje się, że codziennie 1/3 nastolatków spotyka się w internecie z hejtem, w tym 50 % osób w wieku 15- 16 lat.

 

#jestnaswięcej przeciwko hejtowi w sieci

Hejt wśród młodzieży jest poważnym problemem i może powodować dramatyczne skutki, ale stoi
za nim stosunkowo niewielka grupa sprawców – zaledwie 5,1% nastolatków. Fundacja Orange
rozpoczyna kampanię społeczną #jestnaswiecej, która pokazuje, że kulturalni internauci stanowią
większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej
symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu
oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie. Ambasadorami akcji są Tomson
i Baron z zespołu Afromental.

 

"Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet
utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to
dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu
niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii
(56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje."

 

 

Haters gonna hate

Badanie pokazują, że obojętność na hejt  to ciche przyzwolenie. Niestety, nie każdy ma na tyle silną osobowość i psychikę, aby akt nienawiści w sieci nie pozostawił na nim jakichkolwiek śladów.

 

- Komentarze w sieci to najczęściej prawdziwe bagno. Łatwiej trafić na diss, niż na
serdeczną opinię – mówi Baron – Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka.
My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie
wiedzą, jak reagować na takie komentarze – dodaje Tomson.

 

Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar
nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy
doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą
rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych
mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange.

 

 

Pomarańczowa sznurówka

Na specjalnej stronie www.jestnaswiecej.pl znajdują się praktyczne porady i informacje o tym, jak
reagować na hejt. Przygotowano także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówka, która zgłosi chęć ich
przeprowadzenia i wypełni formularz, otrzyma pakiet sznurówek dla uczestników i plakat o akcji. Każdy
może też stanąć w obronie atakowanych w sieci, np. używając hasztagu #jestnaswiecej. 

 

 Zobacz też:

 

Reklama

Polecane wideo

Skomentuj

Podobne tematy

Zobacz również

Reklama

Najnowsze artykuły

Reklama
Reklama
×
Zarejestruj się w Klubie VIP JOY
Wstąp do Klubu VIP i otrzymuj najnowsze informacje ze świata JOY,
zniżki na zakupy oraz zaproszenia na wyjątkowe wydarzenia!