Reklama

#HAPPYLIFE

17.10.2018

Najważniejsze trendy w fitnessie w 2018 roku

Najważniejsze trendy w fitnessie w 2018 roku

Trend bycia wysportowanym i w dobrej formie zyskuje coraz więcej zwolenników. Na ćwiczeniach grupowych i treningach personalnych pojawiają się nie tylko młode kobiety i mężczyźni, ale również osoby w sile wieku. Sprawność fizyczna przydaje się w codziennym życiu, a regularnie uprawiane ćwiczenia poprawiają humor, modelują sylwetkę i wspierają odporność. Jakie są największe trendy w fitnessie w 2018 roku?

AM

Reklama

Trening wytrzymałościowy – HIIT, WOD, Tabata

Trening interwałowy o wysokiej intensywności, czyli HIIT (ang. High Intensity Interval Training) polega na wykonywaniu bardzo intensywnych ćwiczeń przez określony czas (od 20 do 90 sekund) przeplatanych krótkimi przerwami. Zajęcia trwają zazwyczaj ok. 20-30 minut, choć mogą być też dłuższe. Krótki trening nie należy do łatwych, jednak pozwala na osiągnięcie zadowalających efektów w spalaniu tkanki tłuszczowej. HIIT doskonale sprawdza się u osób, którym zależy na poprawieniu wydolności i zgubieniu dodatkowych kilogramów bez spędzania długich godzin na siłowni. Trening możemy wykonać nawet samodzielnie w domu, bo opiera się w dużej mierze na ćwiczeniach z wykorzystaniem własnego ciała. W trakcie bardzo intensywnych, ale krótkich ćwiczeń cardio dajemy z siebie wszystko, tak żeby osiągnąć jak najlepsze efekty. Praca z największym wytężeniem pozwala zwiększyć wytrzymałość, poprawia metabolizm, reguluje poziom insuliny i spala tłuszcz. Ale HIIT to nie tylko gubienie zbędnych kilogramów czy poprawianie kondycji. To również ćwiczenia pomagające rzeźbić ciało. Dzięki wykorzystaniu ciężarków, kettleballs, piłek lekarskich podnosimy tętno, ale też ćwiczymy nasze mięśnie. Treningu interwałowego nie powinniśmy wykonywać każdego dnia, ponieważ może to prowadzić do przetrenowania. Zmęczone mięśnie stają się również bardziej podatne na kontuzje. HIIT wykonujmy 3 razy w tygodniu, przeplatając trening lżejszymi ćwiczeniami cardio.

WOD, czyli workout of a day (trening dnia) przypomina swoją formą HIIT. Podobnie jak trening interwałowy ma zwiększać wytrzymałość, siłę i kondycję. Ćwiczenia układa się jednak tak, żeby były zróżnicowane i można je było wykonywać nawet codziennie. WOD może opierać się o AMRAP, czyli wykonanie jak największej liczby rund kilku ćwiczeń w określonym czasie lub o EMOM, czyli rozpoczynanie nowego ćwiczenia co 1 minutę. W trakcie treningu WOD wykorzystuje się kettleballs, ciężarki, skakankę, skrzynię do wskoków.

Tabata swoją formą przypomina trening HIIT z tą różnicą, że ćwiczenia trwają krócej, charakteryzują się mniejszą intensywnością i bazują na wykorzystywaniu własnego ciała. W trakcie treningu możemy robić szybkie przysiady, pompki, pajacyki, burpeesy. Jedno ćwiczenie wykonujemy przez 20 sekund i odpoczywamy 10. Zazwyczaj powtarzamy 4 ćwiczenia po 2 razy. Cały trening nie trwa dłużej niż 20-30 minut, ale charakteryzuje się dużą intensywnością. Poleca się go osobom początkującym, które chcą popracować nad poprawieniem kondycji.

Ćwiczenia z nurtu Body&Mind – deepWork, BodyArt, joga

Grupowy trening deepWork® stworzony przez Roberta Steinbachera łączy w sobie m.in. elementy ćwiczeń funkcjonalnych, interwałowych oraz oddechowych. W trakcie treningu nie wykorzystujmy żadnego sprzętu, a sekwencje ruchu są tak skomponowane, żeby rozluźniać powstające napięcie i wykorzystywać ćwiczenia oddechowe. DeepWork® https://www.myfitnessplace.pl/zajecia-fitness/deep-work/ cechuje się holistycznym podejściem do ciała, a podczas zajęć ćwiczy się wszystkie grupy mięśniowe. Trening opiera się o intensywne ćwiczenia cardio połączone z treningiem oddechu i rozluźnienia mięśni. Energetyczne zajęcia przeznaczone są dla każdego, ponieważ każde ćwiczenie i jego intensywność możemy dostosować do naszych możliwości.

W trakcie treningu BodyArt® pracujemy z wykorzystaniem własnego ciała i ćwiczymy poszczególne mięśnie. Zajęcia łączą w sobie wzmacnianie wybranych partii oraz naukę relaksacji. Uczestnicy stają się bardziej świadomi swojego ciała, poznają swój organizm, a dzięki treningowi odzyskują spokój i wprowadzają się w stan prawdziwego odprężenia. Trening poprawia działanie całego ciała, ale też uczy osiągania wyciszenia i harmonii. Na zajęciach prowadzący dostosowuje intensywność ćwiczeń do stopnia zaawansowania uczestników. Nawet jeśli dopiero zaczynamy naszą przygodę z grupowym fitnessem, na treningu BodyArt® poczujemy przypływ pozytywnej energii i chęć dalszego wzmacniania swojego ciała.

Joga to nie tylko ćwiczenia rozciągające i rozluźniające, które wykonujemy w grupie, ale również styl życia. W połączeniu z medytacją pomagają odnaleźć siebie, wyciszyć się i odprężyć po stresującym dniu. Spokojne pozycje przy dźwiękach wyciszającej muzyki pomagają złagodzić bóle kręgosłupa, rozluźniają pospinane mięśnie i nadają ciału większej sprężystości.

Ciekawą wersją tradycyjnej jogi jest joga z chustą, czyli air joga będąca połączeniem akrobatyki, pilatesu, sztuk cyrkowych oraz pozycji z klasycznej jogi. Ćwiczenia wykonujemy zawieszeni w powietrzu na specjalnej chuście-hamaku, która odciąża nasze stawy i pozwala poczuć prawdziwą lekkość. Na chuście ćwiczymy asany z tradycyjnej jogi, dodając do nich elementy akrobatyczne. Nawet bardzo skomplikowane pozycje ćwiczone w powietrzu przestają stanowić problem. Podczas zajęć możemy poczuć prawdziwe odprężenie, poznać własne ciało i je uelastycznić.

Trening w wodzie – Aqua Jogging, Aqua Cycling, Aqua Power

Aerobik w wodzie to typowe zajęcia cardio połączone z treningiem wzmacniającym wybrane partie mięśniowe. Przeznaczone są dla wszystkich osób, a szczególną popularnością cieszą się wśród starszych pań.

Alternatywą dla popularnych ćwiczeń aerobowych jest aqua cycling, czyli trening na rowerach stacjonarnych umieszczonych w wodzie. Intensywne ćwiczenia pozwalają spalić nawet 1200 kcal podczas jednej sesji. Poleca się je paniom, które chcą pozbyć się cellulitu, ujędrnić ciało i poprawić krążenie krwi (ćwiczenia sprawdzą się idealnie w przypadku osób narażonych na powstawanie żylaków).

Podczas aqua joggingu pracujemy nad dolnymi partiami mięśni, wzmacniając i modelując przede wszystkim mięśnie nóg. Trening pomaga poprawić kondycję i zwiększyć wydolność. Jest też doskonały do wypracowania szczupłej sylwetki.

Podobny charakter zajęć ma też trening aqua power ukierunkowany na kształtowanie wszystkich partii mięśniowych i poprawienie kondycji. W trakcie ćwiczeń wykorzystujemy pasy wypornościowe, hantle i makarony, a trening opiera się o podskoki, wymachy, krążenia wykonywane w różnym tempie. Aqua power dedykuje się wszystkim ćwiczącym, nawet tym mniej zaawansowanym.

Trening dla zaawansowanych – Boot Camp, GT Compact, Runmageddon training

Ekstremalne ćwiczenia biegowe z wykorzystaniem przeszkód czy treningi przypominające ćwiczenia amerykańskich rekrutów cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Na grupowych zajęciach dla prawdziwych twardzieli pojawiają się nie tylko panowie, ale i panie, które chcą wzmocnić ciało, wypracować dobrą kondycję i wyrzeźbić mięśnie. Treningi charakteryzują się dużą intensywnością, a na każdych zajęciach wykonujemy wiele różnorodnych ćwiczeń. Podczas zajęć ćwiczymy wytrzymałość, koordynację, stabilizację, a także pokonujemy własne ograniczenia. Treningi przeznaczone dla zaawansowanych przygotują nas do ekstremalnych biegów (np. runmageddonu), zwiększą naszą wydolność i kondycję. Dzięki ćwiczeniom stabilizacyjnym nasze ciało będzie odporniejsze na wszelkie kontuzje, nie tylko te powstające na ćwiczeniach.

Ćwiczenia na trampolinach

Ta radosna forma treningu pomaga nam wypracować niebywałą kondycję i spalić zbędne kalorie. Podczas zajęć przy energetycznej muzyce wykonujemy ćwiczenia na specjalnej trampolinie. Choć sekwencje ćwiczeń przypominają te z klasycznych zajęć aerobowych, znacznie bardziej nas męczą. Skakanie na trampolinie wzmacnia oraz rzeźbi wybrane partie ciała, a dodatkowo zapewnia świetną zabawę.

Dzięki różnorodnym formom fitnessu każdy z nas może wybrać dla siebie zajęcia, które pomogą mu osiągnąć jego cel treningowy. Ćwiczymy nie tylko po to, żeby schudnąć, ale też zadbać o dobrą odporność, wzmocnienie mięśni i prawidłowe działanie hormonów.

Źródła:

https://www.myfitnessplace.pl/zajecia-fitness/
https://www.self.com/story/biggest-fitness-trends-of-2018
https://www.self.com/story/what-is-high-intensity-interval-training-benefits
https://wformie24.poradnikzdrowie.pl/treningi/joga/na-czym-polega-i-dlaczego-warto-cwiczyc-joge-z-chusta-wideo-aa-4QK4-xVYX-CzwF.html
https://www.elle.com/uk/life-and-culture/culture/longform/a41063/fitness-trends-gym-classes-workout/
 

Reklama

Polecane wideo

Skomentuj

Podobne tematy

Zobacz również

Reklama

Najnowsze artykuły

Reklama
Reklama
×
Zarejestruj się w Klubie VIP JOY
Wstąp do Klubu VIP i otrzymuj najnowsze informacje ze świata JOY,
zniżki na zakupy oraz zaproszenia na wyjątkowe wydarzenia!