Reklama

#HAPPYLIFE

04.07.2019

Surfuj, wiosłuj, śmigaj na desce... Odkryj dyscypliny sportu związane z wodą!

Surfuj, wiosłuj, śmigaj na desce... Odkryj dyscypliny sportu związane z wodą! Fot. Getty Images

...i ciesz się urlopem w każdych warunkach pogodowych. Nie trzeba bowiem wyjeżdżać w tropiki, by mieć fantastyczne wakacje. Jeśli spędzasz je w Polsce, postaw na sporty wodne. Zyskasz ogromną satysfakcję i zgrabną sylwetkę. Oto topowe aktywności na fali!

Joanna Jaroszewicz

Reklama

Jeśli posiądziesz umiejętność poruszania się na desce z żaglem lub latawcem, poczujesz radość, jakiej nie daje pluskane się w wodzie czy nawet intensywne pływanie, ponieważ prędkość wyzwala adrenalinę. Dobra wiadomość jest taka, że do sporty wodne można zacząć uprawiać praktycznie w każdym wieku i nie jest potrzeba żadna szczególna sprawność fizyczna. Poza tym szybko zauważysz postępy. W przypadku niektórych sportów wodnych, np. surfingu, dobrze jest przed sezonem wzmocnić mieśnie na basenie. Jeśli jednak tego nie zrobiłaś, prawdopodobnie też świetnie dasz sobie radę. 

SUP

Bardzo mało wymagającym sportem wodnym jest SUP, czyli Stand Up Paddleboarding, to sport o hawajskich korzeniach. Stoisz na desce i odpychasz się wiosłem. Najlepiej raz z prawej, raz z lewej strony deski, pamiętając o tym, by utrzymywać proste plecy – tyko tyle. Jedyna trudność może polegać na tym, że na początku trzeba nauczyć się dobrze łapać balans na desce – w tej dyscyplinie deska jest jednak dość stabilna (pod warunkiem, że nie pływasz na falach). Cały sprzęt składa się zresztą z deski, wiosła i linki do nogi (tzw. leash). Jeśli planujesz znacząco oddalać się od brzegu, potrzebny jest również kapok. Dobrze jest ubrać się w piankę (idealna do tego jest bez rękawów, tzw. long john). Kilkakrotne lądowanie w wodzie wychładza organizm i wtedy przyjemność z pływania jest już mniejsza. Możesz tę aktywność potraktować w stu procentach relaksacyjnie, płynąć powoli, podziwiać widoki, odpoczywać na desce. Ale możesz też przyłożyć się do wiosłowania i w efekcie zmienić je w pełnowartościowy trening wydolnościowo-siłowy. W tym sporcie super jest to, że ożesz go uprawiać wszędzie, na jeziorach, rzekach, kanałach, zalewach i, rzecz jasna, na morzu, jeśli nie straszne ci fale. 

Flyboarding

Chcesz spróbować flyboardingu? Aby latać na desce, nawet nie musisz umieć pływać. Stajesz na desce, która podłączona do pompy, która wyrzuca wodę pod bardzo dużym ciśnieniem – nawet na 15-20 metrów. Dzięki temu możesz po prostu polatać nad wodą lub robić najróżniejsze akrobacje. Aby po upadku do wody szybko się z niej wynurzać, musisz mieć na sobie specjalną kamizelkę wypornościową. Ten sport uprawia się pod nadzorem instruktorów.

Wakeboarding

Polega na tym, że płyniesz na desce za motorówką. Deskę masz przymocowaną do nóg i trzymasz się liny. Motorówka porusza się z niemałą prędkością, ok. 35 km/h. Twoim zadaniem jest przede wszystkim utrzymanie się na fali , którą tworzy łódź, ale możesz też robić  różne akrobacje. Adrenalina gwarantowana! Przyda się pianka, bo trzeba liczyć się z upadkami do wody, a także kamizelka, ponieważ przy takim pędzie te upadki mogą być odczuwalne. do tego sportu wybieraj wodę na której nie ma fal. Abyś poczuła się pewnie na wakeboardingu, dobrze jest wziąć kilka lekcji z instruktorem. Początkowo trudność może bowiem stanowić przyjęcie właściwej pozycji w momencie startu, gdy stajesz na desce, i zachowanie równowagi, gdy motorówka rusza. 

Windurfing

 W wersji dla początkujących pływasz na desce z żaglem. Zaawansowani potrzebują jeszcze trapez. Im mniej umiesz, tym większa deska  mniejszy żagiel. Dlatego nie warto inwestować w sprzęt – szybko możesz potrzebować bardziej profesjonalnego. Na pewno warto jednak umieć pływać, bo w początkowej fazie nauki częściej będziesz w wodzie nż na desce. Lepiej poradzą sobie z tym sportem osoby, które mają wzmocnione mięśnie kręgosłupa. Aby zacząć, potrzebne są lekcje z instruktorem – trzeba zrozumieć, jak działa siła wiatru i jak manewrować żaglem, by nadać desce odpowiedni kierunek. Musisz liczyć się z tym, że na początku  nie będziesz umiała sama wrócić do brzegu, więc konieczny jest nadzór osoby doświadczonej. Ten sport wymaga podęcia starań i odrobiny cierpliwości, ale warto spróbować. Korzyści: lepsza koordynacja, większa wytrzymałość i mega fun!

Kitesurfing

Zalicza się do sportów ekstremalnych (linki łączące deskę z latawcem mają nawet 25 m długości!), ale wystarczy ogólna sprawność fizyczna, by przetestować swoje możliwości w kitesurfingu. Nie obejdzie bez chociażby kliku lekcji z instruktorem. Sprzęt to deska z latawcem i trapez (specjalny pas, do którego przypina się latawiec). Do nauki wybierz akweny z płytką wodą, to ułatwi sprawę. Wielkość latawca zależy od masy ciała i siły wiatru – im słabszy wiatr, tym większy latawiec. Potrzebna jest pianka. Efekt: poczujesz, jak to jest latać!

 

 

Reklama

Polecane wideo

Skomentuj

Podobne tematy

Zobacz również

Reklama

Najnowsze artykuły

Reklama
Reklama
×
Zarejestruj się w Klubie VIP JOY
Wstąp do Klubu VIP i otrzymuj najnowsze informacje ze świata JOY,
zniżki na zakupy oraz zaproszenia na wyjątkowe wydarzenia!